Belangrijke veiligheidswaarschuwing

Nefit heeft op 2 februari 2017 onderstaande informatie gepubliceerd. Installatiebedrijven en gebruikers van betroffen toestellen zijn per brief geïnformeerd. Actuele informatie vindt u onderaan deze pagina. 

 

Brander Nefit TopLine-serie 2006-2009

 

Bent u gebruiker van een cv-toestel van het type Nefit TopLine, TopLine Compact of Nefit TopLine AquaPower (Plus) tot en met 30 kW welke geproduceerd is vanaf 2006 tot en met 2009, dan vragen uw aandacht voor het volgende;

 

In 2009 hebben wij vastgesteld dat, wanneer de branderklemmen na geopend te zijn geweest niet juist worden gesloten, de brander niet altijd voldoende wordt afgesloten. Hierdoor kunnen binnenin het toestel rookgassen ontsnappen, waardoor smeltschade kan ontstaan aan de binnenzijde van het toestel. Dit zou kunnen leiden tot brand.

 

Sinds eind 2009 worden de versie 1-branders al vervangen en in veel gevallen is deze brander de afgelopen jaren al door de installateur of onze eigen servicemonteur vervangen door een aangepaste branderset, welke onjuiste sluiting van de brander voorkomt. Nog niet alle betrokken toestellen zijn omgebouwd en wij willen ook de resterende versie 1-branders uit de markt halen. 

 

Topline
HR25/HR30

Topline Compact
HR25/HR30

Topline AquaPower
HR25/HR30

Topline AquaPower Plus
HR25/HR30

 

Vervanging

In opdracht van Nefit zal uw installateur of onderhoudspartij deze vervanging uitvoeren tijdens het eerstvolgende reguliere onderhoud. We hebben de installateurs in de Nederlandse markt hiervan op de hoogte gebracht. Deze vervanging is voor u kosteloos.

 

Regulier onderhoud

Goed onderhoud is cruciaal voor een goede en veilige werking van uw cv-ketel. Voor TopLine-toestellen schrijven wij voor om minimaal 1 x per 2 jaar onderhoud te laten uitvoeren door een erkend installateur of onderhoudsbedrijf. Mocht u nog geen regulier onderhoud laten uitvoeren dan raden wij ten zeerste aan dit nu te laten doen. In het kader van dat onderhoud kan ook bovengenoemde brandervervanging plaatsvinden.

 

Hoe kan ik zien welk toestel ik heb?

Controleer hiertoe de typeplaat bovenop het toestel. Het toesteltype vindt u bij ‘’Model’’: begint het type met ‘’Nefit TopLine’’ en bevat de cijferreeks linksboven de combinatie 06 (2006), 07 (2007) , 08 (2008) of 09 (2009), dan geldt de waarschuwing voor uw toestel. 

> Klik hier voor een voorbeeld van het typeplaatje

Bent u gebruiker van één van de genoemde TopLine toestellen dan verzoeken wij u vriendelijk doch dringend om uw medewerking te verlenen. Mogelijk is de brander van uw toestel eerder vervangen door een nieuwe versie. In dat geval is uw toestel al aangepast en is vervanging niet nodig.

 

Mocht u geen vaste installateur of onderhoudspartij hebben, dan verzoeken wij u om contact op te nemen met Nefit consumentenservice via onderstaande knop “Neem contact met mij op”. Wij zullen u vervolgens in contact brengen met de dichtstbijzijnde erkende Nefit partner.

 

U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen via het speciale actie-telefoonnummer 088-9960270.

Onze medewerkers staan op werkdagen van 08:00 tot 20:00 voor u klaar om uw vragen te beantwoorden.

 

Wij realiseren ons dat deze actie mogelijk ongemak voor u meebrengt, maar veiligheid voor u als gebruiker is voor ons de hoogste prioriteit.

 


 

Update april 2017
Na de berichtgeving over de brandervervangingsactie in de media is de vraag naar TopLine branders veel sterker toegenomen dan voorzien. Hierdoor is er een tekort ontstaan dat op korte termijn niet kan worden aangevuld. Het kan het zijn dat uw installateur dit onderdeel tijdelijk niet geleverd krijgt. Nefit doet alles wat in haar vermogen ligt om zo snel mogelijk voldoende branders beschikbaar te hebben voor de vervanging. 

 

Productiecapactieit opgevoerd
Het belangrijkste onderdeel van de brander, de brandersteen, wordt speciaal voor Nefit in Japan geproduceerd en kan op korte termijn niet elders betrokken worden. De huidige productiecapacteit van de leverancier wordt maximaal benut. Op dringend verzoek van Nefit is de afgelopen periode een extra productielijn gebouwd. Hierdoor wordt in mei de productie verdubbeld. Vanaf eind mei verwachten we dan ook grotere aantallen branders te kunnen leveren om de leveringsachterstand sneller in te lopen. Om zo min mogelijk tijd te verliezen laat Nefit de branderstenen rechtstreeks uit Japan invliegen. Het zal nog enkele maanden duren voor alle al bestelde branders hun weg naar de installateurs hebben gevonden.  

 

Vervanging voor eind 2018
Als Nefit bieden we gebruikers en installateurs onze excuses aan voor het door het tekort aan branders ontstane ongemak. Wij doen er alles aan om de achterstand zo snel mogelijk in te lopen. In dit verband willen we er op wijzen de actie is gericht op vervanging van de brander tijdens regulier onderhoud, vóór eind 2018, zoals met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is afgestemd.

 

Nefit TopLine toestellen moeten volgens de gebruiksvoorschriften eenmaal per twee jaar geïnspecteerd en onderhouden worden door een erkend installatiebedrijf.  

 


 

Heeft u vragen? 

Heeft u vragen naar aanleiding van deze veiligheidswaarschuwing, bekijk dan de extra informatie en video onder veelgestelde vragen of laat uw gegevens achter zodat we contact met u op kunnen nemen.  

 

Bekijk het overzicht van veelgestelde vragen