Veelgestelde vragen

Klik op een vraag voor het antwoord. Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. 

>Stel uw vraag aan Nefit

Algemene Vragen

Kan ik mijn cv-ketel kopen bij Nefit?

Ja, u kunt via www.nefit.nl een offerte aanvragen en uw cv-ketel inclusief installatie bestellen. Nefit zorgt in samenwerking met de lokale Nefit partner voor levering en plaatsing.

Waarop moet ik letten als cv-ketels wil vergelijken?

Wilt u verschillende cv-ketels vergelijken dan zijn onder andere volgende zaken van belang:

Hoeveel warmte moet de cv-ketel leveren om mijn woning te verwarmen: het zogenaamd thermisch vermogen. Dit wordt aangegeven in kiloWatt (kW). Heeft u een grotere of minder goed geïsoleerde woning, dan zijn meer kiloWatts nodig. 

Hoeveel warm water moet de cv-ketel leveren. Let hierbij op de CW-klasse van het toestel (Comfortklasse Warm water): CW3 is laagste klasse, CW6 biedt het hoogste comfort.  

Hoeveel energie verbruikt de cv-ketel: nieuwe toestellen zijn voorzien van een energielabel. in de bijbehorende energiespecificaties kunt u zien wat de energieprestaties zijn.

Garantie: welke garantietermijn is van toepassing op de warmtewisselaar (het duurste en belangrijkste onderdeel van elke cv-ketel) en overige onderdelen. 

Extra’s: Is het toestel voorzien van een gasblok dat is voorbereid op toekomstige wijzigingen in de gassamenstelling? Is het toestel voorzien van een NZ-label (Naverwarming Zonneboiler). Kan het toestel achteraf worden uitgebreid met een warmtepomp? 

Werken Nefit cv-toestellen ook op propaan?

De toestellen die Nefit levert werken op aardgas. De meeste modellen zijn echter (achteraf) geschikt te maken voor propaan. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Nefit TopLine AquaPower / AquaPower Plus, TopLine Single (behalve HR70 en HR100), TrendLine, ProLine, SmartLine Basic en EcomLine-modellen. Het ombouwen van een toestel vereist specialistische kennis en mag daarom uitsluitend door een Nefit Servicemonteur, of door een door Nefit gemachtigde installateur worden uitgevoerd. Als uw installateur de ombouw minimaal drie werkdagen vóór plaatsing van het toestel bij Nefit aanvraagt, zorgt Nefit in de meeste gevallen voor ombouw en inbedrijfstelling op de dag van plaatsing.

Waarom kiezen voor een Nefit zonneboiler?

Nefit zonneboilers zijn gemaakt voor het Nederlandse klimaat. Een Nefit zonneboiler werkt 365 dagen per jaar, dus ook in de winter. De hoogste opbrengst is hiermee gegarandeerd.

Het principe berust op een continu gevuld systeem met een vorstbeschermingsmiddel. Dit in tegenstelling tot de meest gangbare systemen die volgens het leegloopprincipe werken. Dit betekent dat dergelijke systemen in de winter leeglopen en daardoor gedurende die periode geen opbrengst genereren.

Bijkomend voordeel is dat de Nefit zonneboiler overal te plaatsen is. De boiler behoeft niet lager te staan dan de collectoren, zoals dat bij leegloopsystemen wel het geval is.

Ik wil een douchetempel of stortdouche aanschaffen, werkt dat met mijn toestel?

Bij deze vraag is het belangrijk te weten hoeveel liter water per minuut bij 40 of 60 graden de douchetempel nodig heeft om goed te kunnen werken. Deze capaciteit dient binnen de specificaties van uw toestel te vallen. Heeft de douchetempel bijvoorbeeld 15 l/min nodig van 40 graden, dan dient uw cv-ketel ook minimaal deze hoeveelheid te kunnen leveren. Staat u voor de aanschaf van een nieuwe cv-ketel, dan kunt u deze specificaties van de douchetempel ook weer gebruiken bij de keuze van het nieuwe toestel. Hoeveel water een bepaald toestel kan leveren kunt u altijd in de brochures van de cv-ketels terugvinden. In genoemd voorbeeld heeft u minimaal een CW5-toestel (Comfort Warmwaterklasse) nodig.

Ik heb een open haard en nu krijg ik het in de andere ruimtes in huis niet meer warm.

Omdat de open haard warmte afgeeft is er voor de ruimtethermostaat vaak geen reden meer om de ketel de opdracht te geven om aan te gaan voor centrale verwarming. Dit heeft als gevolg dat de radiatoren in huis niet meer warm worden. U kunt dit verhelpen door een thermostaat met een zogenaamde weersafhankelijke regeling te plaatsen. Zie voor uitleg over het weersafhankelijk regelen de FAQ-lijst.

Kan ik een weersafhankelijke regeling ook combineren met vloerverwarming?

Ja, u kunt ook bij vloerverwarming een weersafhankelijke regeling toepassen. Download onderstaande PDF om te lezen hoe dit werkt. 

> Weersafhankelijk regelen bij vloerverwarming

 

Wat is weersafhankelijk regelen?

Bij een weersafhankelijke regeling meet de kamerthermostaat de buitentemperatuur en niet de temperatuur in het vertrek. Op basis van deze buitentemperatuur zorgt de ketel voor een bepaalde cv-watertemperatuur. Hoe hoog die cv-watertemperatuur moet zijn kan vooraf worden ingesteld op een zogenaamde stooklijn. De stooklijn is in te stellen in het menu van de weersafhankelijke regelaar (zie hiervoor de handleiding van de betreffende thermostaat).

Wanneer u nu thermostaatkranen op uw radiatoren plaatst kunt u elk vertrek, onafhankelijk van elkaar, naregelen. U kunt dan door middel van die thermostaatkraan bepalen hoe warm het moet worden in die ruimte. Mogelijk dat er ook installatietechnische aanpassingen moeten worden gedaan. Raadpleeg hiervoor uw installateur.

De Nefit ModuLine 400-thermostaat is in combinatie met een buitenvoeler geschikt voor een weersafhankelijke regeling.

Wat is moduleren?

Een modulerende ketel brandt lange tijd op een laag pitje voor het hoogste rendement. De temperatuur van de verwarmingselementen is hierdoor constanter, waardoor een gelijkmatige ruimtetemperatuur ontstaat. Dit is niet alleen comfortabel, maar zorgt er ook voor dat er minder gas wordt verbruikt en de ketel minder starts nodig heeft. Dit laatste komt de bedrijfszekerheid weer ten goede.

Waar kan ik met eventuele problemen aan mijn cv-ketel terecht?

Raadpleeg bij storingen altijd uw installateur. Hebt u geen installateur dan kunt u op onze site een Nefit Dealer of een serviceorganisatie bij u in de buurt opzoeken. In geval uw installateur onverhoopt hulp nodig heeft bij het oplossen van een probleem, dan staat onze Helpdesk Installateurs voor hem klaar om telefonische ondersteuning te bieden. Mocht blijken dat het probleem, ondanks de hulp van onze Helpdesk, niet is op te lossen dan kan uw installateur verzoeken om een monteur van Nefit.

Vind een Nefit Dealer

Wat houdt het Onderdelen Garantie Plan in?

U kunt bij de meeste Nefit Dealers een zogeheten Onderdelen Garantie Plan afsluiten. Dit is een verlengde garantie van 7 of 12 jaar, gerekend vanaf installatiedatum. De vervangende onderdelen krijgt u in die periode dan gratis. De verlengde garantie kunt u regelen bij de Nefit Dealer die het Onderdelen Garantie Plan tegen geringe kosten verkoopt. U regelt de verlengde garantie bij voorkeur direct bij aankoop van uw cv-ketel of uiterlijk binnen 2 jaar na installatie. Dan weet u zeker dat u in de toekomst niet voor financiële verrassingen komt te staan. Voor meer informatie met betrekking tot instapkosten, voorwaarden en bepalingen kunt u terecht bij uw Nefit Dealer.

Welke garantievoorwaarden hanteert Nefit?

Bij uw toestel is een garantiekaart geleverd. Daarop kunt u de garantievoorwaarden en bepalingen lezen. Hieronder kunt u door op de link te klikken de garantiekaart downloaden.

Ik heb een ModuLine 30 en er staat continu een maantje in het display. Wat is er aan de hand?

Het maantje in het display van de ModuLine 30 geeft aan dat de thermostaat in de nachtstand staat. Ook wel ECO genoemd. Standaard staat de ECO temperatuur ingesteld op 16 graden. Wanneer u de ModuLine 30 via het klokprogramma wilt laten werken dan zal de grote temperatuurinstelknop helemaal naar beneden moeten staan (tegen de aanslag). Wanneer dit niet het geval is, zal de thermostaat denken dat u een temperatuur lager dan 16 graden instelt (16 graden). Gevolg is dat er een maantje in beeld blijft staan.

Soms kan ook vervuiling van de interne potmeter de oorzaak zijn. Door de grote knop van de thermostaat te trekken, de potmeter schoon te blazen en daarna de instelknop er weer op te klikken is veelal het probleem verholpen.

Het lukt niet om mijn ModuLine 300/400-thermostaat handmatig te bedienen. Hoe kan dat?

Meestal is dit het gevolg van een niet of niet goed gesloten klepje. De thermostaat heeft namelijk twee bedieningsniveaus. Met gesloten klepje is bedieningniveau 1 actief. U kunt dan instellingen verrichten met de drukknoppen aan de rechterzijde. Door het klepje te openen activeert u bedieningsniveau 2. Nu is het mogelijk instellingen te verrichten met de knoppen onder dit klepje.

Kan ik een Open Therm thermostaat aansluiten op mijn Nefit ketel?

Ja, afhankelijk van het toesteltype kunt u een Open Therm thermostaat gebruiken voor uw Nefit HR-ketel. Bij Nefit ProLine NxT HR-ketels is dit zondermeer mogelijk. Raadpleeg voor andere types de Nefit Dealer, of bel met Nefit Consumentenservice.

Werken de Nefit ModuLine thermostaten op alle cv-ketels?

Nee, de huidige Nefit ModuLine serie thermostaten is ontwikkeld voor de modulerende Nefit HR-ketels uit het huidige assortiment. Nefit gebruikt hiervoor een eigen communicatie-protocol, waardoor de ketel in staat is te moduleren op ruimtetemperatuur. Zie ook 'Wat is moduleren?'.

HR-ketels van een ander merk kunnen niet zondermeer met dit signaal communiceren. Hiervoor is een adapter nodig om het signaal om te zetten, zoals de Nefit Easy Connect adapter voor de Nefit (ModuLine) Easy.

De huidige Nefit ModuLine thermostaten kunnen ook niet worden aangesloten op oudere toestellen en toestellen die niet moduleren, zoals de Nefit Turbo . Op de Nefit Turbo kunt u een zogeheten aan/uit-thermostaat met potentiaalvrij schakelend (maak)contact aansluiten. Nefit zelf heeft geen aan/uit thermostaten meer in het assortiment. U kunt deze thermostaten echter kopen bij elke erkende installateur of bij de lokale bouwmarkten.

Ik hoor ruisen in de leidingen en radiatoren, waardoor wordt dit veroorzaakt?

In veel gevallen komt dit door een hoge weerstand in de leidingen. Het cv-water wordt dan als het ware door de leidingen geperst, waardoor ruis ontstaat. Dit effect kan nog verergerd worden wanneer er (te)veel radiatoren dicht staan. Het is verstandig om uw installateur dit probleem te laten beoordelen. Uw installateur zal via installatietechnische ingrepen het probleem proberen op te lossen.

Hoe komt het dat sommige radiatoren niet of minder warm worden?

Als niet alle radiatoren goed warm worden, komt dat meestal doordat er geen goede stroming is van het cv-water. Dit kan worden verholpen door de installatie waterzijdig in te regelen. In de regel worden de radiatoren die dicht bij de ketel geplaatst zijn warmer dan radiatoren die zich verder van de ketel bevinden. Door bij elke radiator de doorstroming te vergroten of juist te verkleinen kan ervoor worden gezorgd dat elke radiator de juiste hoeveelheid warmte afgeeft. Zo worden de radiatoren in elk vertrek gelijkmatig verwarmd. Waterzijdig inregelen kan zo een besparing op uw gasverbruik opleveren. Vraag uw installateur om advies.

Hoe vul ik mijn cv-installatie bij?

Als de drukmeter op het toestel een druk lager dan 1 bar aangeeft dan moet het toestel worden bijgevuld. U gaat daarvoor als volgt te werk.

  • Neem de netstekker van het toestel uit de wandcontactdoos. Bij de SmartLine, EcomLine Elite, TopLine, ProLine en BaseLine-toestellen laat u de netstekker in de wandcontactdoos.
  • Laat het toestel afkoelen tot een temperatuur van ca. 40 graden.
  • Sluit de slang aan op de koudwaterkraan van de waterleiding.
  • Laat de slang vollopen zodat er geen lucht in de installatie komt.
  • Sluit de slang aan op de vulkraan van de cv-installatie, deze is door de monteur meestal onder het toestel gemonteerd.
  • Wanneer uw toestel een automatische ontluchter heeft dan dient u het dopje van de automatische ontluchter een halve slag open te draaien als deze dicht zit. U kunt deze vervolgens open laten staan. De automatische ontluchter vindt u aan de bovenzijde van het toestel. Als u twijfelt, kunt u het beste even de technische documentatie van het toestel ter hand nemen.
  • Draai de waterkraan open.
  • Draai de vulkraan van de cv-installatie open.
  • Sluit de vulkraan als de druk niet meer oploopt, of als de drukmeter ongeveer 1,5 bar aangeeft.
  • Sluit de waterkraan.
  • Sluit de vulkraan.
  • Draai het ontluchtingskraantje van de laagst gelegen radiator van de cv-installatie open. Laat alle lucht ontsnappen. Draai het kraantje vervolgens weer dicht. Ontlucht alle andere radiatoren van de cv-installatie op dezelfde manier. Werk van onder naar boven.
  • Controleer of de druk op de drukmeter nog steeds boven de 1 bar is. Wanneer de druk opnieuw onder de 1 bar is gezakt dan moet de installatie nog een keer worden gevuld en ontlucht.
  • Koppel de vulslang los. Let op, er staat nog wat druk op de slang waardoor er wat water kan ontsnappen.
  • Steek de netstekker van het toestel in de wandcontactdoos. Bij de SmartLine, Elite, TopLine, ProLine en BaseLine-toestellen hoeft u dit niet te doen, omdat bij deze toestellen de netstekker in de wandcontactdoos moet blijven zitten.

Let op: Als de cv-installatie vaak moet worden bijgevuld, laat dan uw installateur de oorzaak van het waterverlies achterhalen en verhelpen. Gebruik géén lekstopmiddelen in uw cv-installatie!

Online Offerte

Waarom biedt Nefit online offertes aan?

De meeste consumenten gaan voor een nieuwe cv-ketel naar de plaatselijke installateur. Maar Nefit wil ook de consument bedienen die kiest voor online bestelgemak. Samen met de Nefit partners zorgen we ervoor dat de juiste cv-ketel, op de juiste manier wordt geïnstalleerd, door de juiste installateur bij u in de buurt. Zo kunnen we deze klanten beter bedienen en de kwaliteit waar Nefit voor staat nog beter waarborgen.

Waarom zou ik kiezen voor deze offerte?

Wanneer u kiest voor Nefit, kiest u voor zekerheid. Bestelt u via onze online service, dan staat Nefit  als fabrikant niet alleen garant voor het product, maar ook voor de levering, de installatie en garantie. Uw nieuwe cv-ketel wordt  geïnstalleerd door een plaatselijke Nefit Partner. Dit is een erkend Nefit Dealer die  door Nefit geselecteerd is en toegerust op het correct en deugdelijk installeren en eventueel onderhouden van uw nieuwe Nefit cv-ketel.

Waarop is mijn offerte gebaseerd?

De Nefit online offerte is gebaseerd op een nieuwe generatie Nefit HR-ketel inclusief installatie en het  verwijderen en afvoeren van uw oude ketel. Daarnaast is een Nefit Veiligheidspakket inbegrepen. Hierbij worden buiten de cv-ketel ook essentiële onderdelen vervangen, zoals de rookgasafvoer en aansluiting. Daarnaast wordt de installatie zorgvuldig gecontroleerd op een aantal punten, zoals (gas)lekkage. Dat ervoor zorgt dat het systeem 100% veilig wordt geïnstalleerd en opgeleverd.  Zie ook “Hoe wordt mijn productadvies bepaald?”

Wat zijn de voorwaarden bij het aanvragen van een online offerte?

De voorwaarden die horen bij de aanvraag van een online offerte voor een nieuwe Nefit cv-ketel vindt u in ons Privacy Statement

Hoe wordt mijn productadvies bepaald?

Het productadvies wordt gebaseerd op de kenmerken van uw woning en uw comfortwensen. De woningkenmerken,  zoals type woning, oppervlakte, inhoud en mate van isolatie bepalen het energieprofiel van uw woning. Hieruit wordt het thermisch vermogen van de cv-ketel berekend. Dat wil zeggen het vermogen in kW dat nodig is om uw woning te verwarmen. Het warmwatercomfort (CW-klasse) wordt bepaald op basis van uw huidige cv-toestel en/of uw specifieke wensen. Bijvoorbeeld of u op meerdere tappunten tegelijk warm water wenst te kunnen tappen. Met behulp van deze gegevens kunnen we de best passende cv-ketel voor uw situatie adviseren.

In mijn geval is sprake van een Vereniging van Eigenaren (VvE). Kan ik gewoon een online offerte aanvragen?

In het geval van een VvE spelen andere zaken mee. Als u in de aanvraag aanvinkt dat er een VvE is, zullen wij uw gegevens doorsturen naar een plaatselijke Nefit partner met het verzoek contact met u op te nemen. Hij kan u persoonlijk adviseren over de mogelijkheden en een offerte op maat uitbrengen.

Waarom is het van belang te vermelden dat er sprake is van een Vereniging van Eigenaren (VvE)?

Wanneer u bent aangesloten bij een VvE maakt u mogelijk gebruik van een gemeenschappelijk afvoerkanaal voor de rookgassen van uw cv-toestel. Om een cv-ketel veilig te kunnen plaatsen is het van belang dat dit rookgasafvoerkanaal geschikt is voor uw nieuwe HR-ketel. Dit moet door een erkend installateur ter plekke worden beoordeeld. 

Hoe weet Nefit de bouwperiode van mijn woning?

Het bouwjaar (of de bouwperiode) van uw woning halen wij uit een openbaar register.  Alle woningen in Nederland zijn geregistreerd in Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). BAG is onderdeel van het overheidsstelsel van basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van BAG: zij zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de gegevens in BAG en voor de kwaliteit ervan.  Meer informatie over BAG

Wat doe ik als mijn type woning niet bij de keuzemogelijkheden staat?

Staat uw woningtype niet in de keuzelijst, selecteer dan het woningtype dat er het meest op lijkt. Voorbeeld: u heeft een 2-onder-1-kapwoning, dan selecteert u “hoekwoning”. 

Hoe wordt de vloeroppervlakte van mijn woning bepaald?

De vloeroppervlakte van uw woning halen wij uit een openbaar register.  Alle woningen in Nederland zijn geregistreerd in Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). BAG is onderdeel van het overheidsstelsel van basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van BAG: zij zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de gegevens in BAG en voor de kwaliteit ervan. Meer informatie over BAG

Waarom kan ik het vloeroppervlakte aanpassen van mijn woning?

Indien de aangegeven vloeroppervlakte van uw woning niet overeenkomt met de werkelijke situatie, kunt u deze handmatig aanpassen. Het kan zijn dat de gegevens in het openbare register Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) niet actueel zijn. Meer informatie over BAG

Hoe wordt de inhoud  van mijn woning bepaald?

De inhoud van uw woning halen wij uit een openbaar register.  Alle woningen in Nederland zijn geregistreerd in Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). BAG is onderdeel van het overheidsstelsel van basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van BAG: zij zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de gegevens in BAG en voor de kwaliteit ervan. Meer informatie over BAG

Hoe wordt het energielabel van mijn woning bepaald?

Het energielabel van uw woning halen wij uit openbare bestanden over woningen. Het gaat hier om het voorlopige label dat alle huiseigenaren begin 2015 van de Rijksoverheid hebben ontvangen. Het voorlopige label is gebaseerd op al bekende gegevens, zoals woningtype, oppervlakte en bouwjaar. Het energielabel is een inschatting en is bedoeld als stimulans om na te denken over het energiezuiniger maken van uw woning. Meer informatie over energielabels voor woningen 

Waarom is de isolatie van de woning van belang?

Iedere woning is anders en de mate van isolatie is een van de factoren die van belang zijn voor het selecteren van de juiste cv-ketel. Hoe beter de woning geïsoleerd is, hoe minder warmte er verloren gaat, en dus hoe minder warmte uw cv-ketel hoeft te leveren. Dit is de reden waarom beter geïsoleerde woningen het in veel gevallen af kunnen met een cv-ketel met een lager vermogen (minder kW’s). 

Wat is een ‘’gewoon bad’’? 

Onder ‘’gewoon bad’’ verstaan we een ligbad met standaardafmetingen. Hier gaat ca. 120 l water. Wilt u precies weten hoeveel liter water in uw bad gaat, vul dan uw bad door een emmer te gebruiken waarop de inhoud is aangegeven en bereken zo het aantal liters dat nodig is om uw bad vol te krijgen. Is dit (veel) meer dan 120 l,  dan selecteert u bij de keuzemogelijkheid ‘’Stortdouche / luxebad’’

Wat wordt bedoeld met “op meerdere plaatsen tegelijk warm water”?

Op meerdere plaatsen tegelijk warm water, betekent dat u bijvoorbeeld ongestoord kunt blijven douchen terwijl in de keuken de warmwaterkraan wordt opengedraaid. Of uw bad kunt laten vollopen terwijl er gedoucht wordt. Als u dit een belangrijk criterium vindt, selecteert u bij de betreffende vraag “Ja”. Hetzelfde geldt als uw cv-ketel meer dan een badkamer van warm water moet voorzien. 

Waar kan ik mijn huidige comfortklasse warm water (CW- klasse) vinden?

De meeste cv-ketels zijn voorzien van een sticker waarop de CW-klasse wordt aangegeven. De comfortklassen lopen van CW3 (basis) tot en met CW6 (extra hoog)

Waarom zou ik een voorraadboiler willen?

Een voorraadboiler zorgt voor meer comfort. Er is altijd direct warm water beschikbaar, u hoeft dus niet te wachten tot de cv-ketel het water heeft verwarmd. Bij een cv-ketel zonder losse of ingebouwde voorraadboiler (een zogenaamd doorstroomtoestel) duurt het altijd langer voordat u warm water heeft. In beide gevallen heeft het warme water overigens tijd nodig om de afstand tussen uw cv-ketel en het tappunt te overbruggen.

Waarom moet ik de locatie van mijn huidige ketel opgeven?

Bij het vervangen van de ketel is het belangrijk dat ook de rookgasafvoerleiding vervangen wordt. Dit is van belang voor de veiligheid. Op basis van de locatie van uw huidige cv-ketel en de plek waar de rookgasafvoerleiding door het dak of door de muur naar buiten gaat berekenen wij de benodigde lengte van de leiding, zodat we vervanging hiervan in de offerte kunnen opnemen.

Waarom moet ik de locatie van de rookgasafvoer doorgeven?

Bij het vervangen van de ketel is het belangrijk dat ook de rookgasafvoerleiding vervangen wordt. Dit is van belang voor de veiligheid. Op basis van de locatie van uw huidige cv-ketel en de plek waar de rookgasafvoerleiding door het dak of door de muur naar buiten gaat berekenen wij de benodigde lengte van de leiding, zodat we vervanging hiervan in de offerte kunnen opnemen. 

Ik heb een losstaande boiler, wat nu?

Heeft u niet alleen een cv-ketel, maar ook een boiler, dan is niet mogelijk om met de online offerte tool een gerichte offerte uit te brengen. In uw situatie is persoonlijk advies door een erkend installateur noodzakelijk. 

Wat is het Nefit Veiligheidspakket? 

Het Nefit Veiligheidspakket bestaat uit een nieuwe rookgasafvoer,  expansievat,  overstort, inlaatcombinatie, (gas)kogelkraan, vulslangset en benodigd klein materiaal.  Verder maakt een veiligheidscheck deel uit van het pakket, bestaande uit diverse metingen, o.a. rookgassen en een controle op (gas)lekkage.

Wat wordt verstaan onder klein materiaal?

Klein materiaal is het materiaal dat de installateur gebruikt om uw nieuwe cv-ketel te bevestigen en aan te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan leidingen en koppelingen

Wie installeert de cv-ketel als ik online bestel bij Nefit? 

Nefit werkt voor levering en installatie samen met Nefit partners, dit zijn erkende Nefit Dealers door heel Nederland. Bij het online bestellen kunt u aangeven door welke installateur u uw nieuwe cv-ketel wilt laten plaatsen. Is deze installateur deelnemend Nefit partner, dan zal Nefit deze installateur benaderen om uw cv-ketel te installeren.

Ik wil ook andere werkzaamheden laten uitvoeren. Kan dat ook via Nefit? 

U kunt via www.nefit.nl online een cv-ketel inclusief installatie bestellen. Ook voor een service- en onderhoudscontract kunt hier terecht. Indien u naast het installeren van de ketel ook ander installatiewerk wilt laten uitvoeren, adviseren wij u rechtstreeks contact op te nemen met een installateur. Deze kan de situatie bekijken en u persoonlijk verder adviseren.  

Vind een Nefit Dealer 

Online Bestellen

Hoe kies ik het juiste product? 

Als u de stappen van de online offerte aanvraag doorloopt, volgt automatisch een advies op maat ten aanzien van de HR-ketel. In het vervolgtraject kunt  u desgewenst nog een alternatief toestel kiezen voor extra comfort en de thermostaat van uw voorkeur selecteren.

Welke ketel past bij mij?

Als u de stappen van de online offerte aanvraag doorloopt, volgt automatisch een advies op maat ten aanzien van de HR-ketel. In het vervolgtraject kunt  u desgewenst nog een alternatief toestel kiezen voor extra comfort en de thermostaat van uw voorkeur selecteren.

Welke thermostaat past bij mij?

Als u de stappen van de online offerte aanvraag doorloopt, volgt automatisch een advies op maat ten aanzien van de HR-ketel. In het vervolgtraject kunt  u de thermostaat van uw voorkeur selecteren.

Hoe wordt een krediet score bepaald als ik achteraf wil betalen?

Nefit maakt gebruik van de diensten van EDR credit services om, in het geval u een voorkeur heeft voor het achteraf betalen voor onze producten en diensten, een advies in te winnen over uw betalingsprofiel.  Bij een negatieve uitkomst van deze credit check kunt u alsnog vooraf betalen. Als u dat niet wenst kunnen wij een bestelling niet accepteren. Als u meer wilt weten over uw credit score kunt u EDR verzoeken om alle over u bekende gegevens aan u toe te zenden. U dient dit verzoek schriftelijk in te dienen, tezamen met een kopie van een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart). Klik hier voor meer informatie 

Waarom is onderhoud belangrijk?

Iedere cv-ketel moet onderhouden worden. Voor cv-ketels is het interval voor preventief onderhoud meestal eenmaal per jaar  tot eens in de twee jaar. Een goed onderhouden cv- ketel  heeft minder kans op storingen, gaat langer mee en levert een hoger rendement, wat energie bespaart. Bovendien is de veiligheid beter gewaarborgd en is de uitstoot van gassen lager. Los daarvan is onderhoud volgens de voorschriften een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op garantie wanneer dit ooit nodig mocht zijn.

Waar vind ik de verkoopvoorwaarden en voorwaarden voor installatiewerkzaamheden?

Nefit heeft de algemene verkoopvoorwaarden en de voorwaarden voor installatiewerkzaamheden voor u samengevat in een document dat u hier kunt downloaden.

> Bekijk de voorwaarden

Kan ik mijn bestelling herroepen?

U kunt uw bestelling kosteloos annuleren tot tot vier dagen voordat de installateur met de geplande installatiewerkzaamheden bij u aanvangt. U kunt hiervoor het model herroepingsformulier gebruiken. Dit formulier vindt in de algemene verkoopvoorwaarden. 

Binnen vier dagen voor installatie is annuleren niet meer mogelijk. In geval van een koopovereenkomst van een cv-ketel inclusief installatie geldt dat het installeren van een cv-ketel wordt gezien als maatwerk. In geval van maatwerk heeft u geen recht op herroeping van uw aankoop. 

> Ga naar algemene verkoopvoorwaarden 

Waar kan ik terecht met vragen of klachten over de afhandeling van mijn bestelling?

Heeft u vragen of klachten over de afhandeling van uw bestelling, dan kunt u terecht bij Nefit Consumentenservice. U kunt onze servicemedewerkers telefonisch bereiken via 0570 602 500, of per email via consument@nefit.nl. Ons bezoekadres is: Nefit Consumentenservice, Zweedsestraat 1, 7418 BG Deventer. U kunt ook hier uw klacht of vraag doorgeven.

> Naar contactformulier

Hoe kan ik service- en onderhoud voor mijn nieuwe cv-ketel regelen?

Het is verstandig om bij aanschaf van een nieuwe cv-ketel ook direct een service- en onderhoudscontract af te sluiten. Dan bent u verzekerd van tijdig en vakkundig onderhoud volgens de garantievoorwaarden.  Een service- en onderhoudscontract maakt geen deel uit van de online offerte en bestelling.  In het besteloverzicht kunt u aangeven dat u geïnteresseerd bent in een service- en onderhoudscontract.  De installateur zal u hiervoor separaat een voorstel sturen, waarna u het contract bij de installateur kunt afsluiten.

Het installeren van uw nieuwe Nefit HR-ketel

Wat gebeurt er op de dag van de installatie? 

Op de dag van de installatie is de installateur op de afgesproken tijd aanwezig . Het is uiteraard van belang dat u zelf thuis bent, zodat de installateur de werkzaamheden met u kan doornemen. Hij controleert voor aanvang of alle werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden conform afspraak. Vervolgens gaat hij aan de slag met de demontage en afvoer van uw oude ketel. De nieuwe cv-ketel wordt  op correcte wijze geplaatst op dezelfde plaats als het oude toestel, of desgewenst op een andere plaats binnen een meter van de oude locatie. Hij vervangt ook de rookgasafvoerleiding om een veilige werking te garanderen en monteert vervolgens de cv-ketel en de andere onderdelen van het Nefit Veiligheidspakket.  Daarna meet hij de installatie op verschillende punten door zodat deze gegarandeerd veilig wordt opgeleverd. Als hij de werkzaamheden heeft afgerond, legt hij u uit hoe de HR-ketel en thermostaat werken en bediend moeten worden. Hij levert vervolgens de installatie bedrijfsklaar op en vraagt u om akkoord en ondertekening van het digitale opleverdocument. U ontvangt u een kopie van het opleverdocument in op het door u opgegeven E-mailadres.

Waarom moet ik thuis zijn?

Voor de start van de werkzaamheden controleert  de installateur of de werkzaamheden conform opdracht uit te voeren zijn. Indien aanvullende werkzaamheden noodzakelijk zijn die niet waren voorzien, zal hij deze ter plekke met u bespreken en een eventuele meerprijs opgeven. U kunt deze meerprijs online accepteren via de applicatie van de installateur. Als hij de werkzaamheden heeft afgerond, legt hij u uit hoe de HR-ketel en thermostaat werken en bediend moeten worden. Hij levert vervolgens de installatie bedrijfsklaar op en vraagt u om akkoord en ondertekening van het digitale opleverdocument. U ontvangt u een kopie van het opleverdocument in op het door u opgegeven E-mailadres.

Wat gaat de installateur doen?

Wat als er sprake is van meerwerk?

Voor de start van de werkzaamheden controleert  de installateur of de werkzaamheden conform opdracht uit te voeren zijn. Indien aanvullende werkzaamheden noodzakelijk zijn die niet waren voorzien, zal hij deze ter plekke met u bespreken en een eventuele meerprijs opgeven. De installateur legt het meerwerk vast in zijn applicatie. Als u akkoord bent kunt u de meerprijs online bevestigen door hiervoor te tekenen in de applicatie van de installateur. De installateur kan nu aan de slag.

Welke uitleg mag ik verwachten bij oplevering?

Voor een optimale werking is het van belang dat de installatie op een correcte wijze wordt gebruikt en bediend. Bij oplevering legt de installateur uit hoe de HR-ketel en de thermostaat werken en hoe u deze het best kan gebruiken. Daarnaast laat hij u de gebruikershandleiding zien, waarin de uitgebreide gebruiksaanwijzing van uw toestel is na te lezen. Deze vindt u ook op Mijn Nefit offerte. 

Garantie nieuwe Nefit ketel

Wat houdt Nefit Garantie in? 

Naast de gebruikelijke garantie op de producten, garandeert Nefit bij bestelling online ook een deugdelijke installatie.  voor Nefit HR-ketels geldt een garantie van 15 jaar (TopLine en TrendLine) of 10 jaar (ProLine) op de warmtewisselaar, het belangrijkste en duurste onderdeel. Voor overige onderdelen en de thermostaat geldt een garantietermijn van 2 jaar. 

Waar zijn de garantievoorwaarden te vinden? 

U vindt de algemene verkoopvoorwaarden en garantievoorwaarden op de website van Nefit.

>Voorwaarden

Nefit Easy - Algemeen

Is Easy ook leverbaar in andere kleuren dan zwart?

Nee, Easy is alleen verkrijgbaar in zwart.

Als ik Nefit Easy van de muur haal voor bijvoorbeeld verbouwingswerkzaamheden, hoe lang blijven de instellingen dan bewaard?

Voor altijd. Als de thermostaat opnieuw aangesloten wordt, wordt er verbinding met de server gemaakt en wordt de actuele tijd opgehaald.

Wij hebben laatst een stroomstoring gehad. Heeft dit invloed op Nefit Easy?

Bij een stroomstoring heeft het cv-toestel geen voeding en valt de verwarming uit. De Easy onthoudt de instellingen. Zodra er weer stroom is, herstart de thermostaat. De actuele tijd wordt weer van de internetserver opgehaald en het cv-toestel wordt weer geregeld volgens het klokprogramma.

Updates van de thermostaat vinden automatisch plaats. Kan ik dat ook uitzetten?

Nee, dat is niet mogelijk. De thermostaat checkt iedere nacht automatisch of er updates op de server beschikbaar zijn. Deze updates worden automatisch geïnstalleerd. Zo blijft de thermostaat altijd up-to-date en profiteert u van eventuele productverbeteringen.

 

Is voor Nefit Easy een abonnement nodig?

Nee. Nefit Easy wordt verkocht inclusief de gratis Easy App. Deze app bevat alle functies en download u via de AppStore of Google Play. Wilt u gebruik maken van de gratis opties (bijvoorbeeld de openhaardfunctie), dan kunt u deze in uw app activeren. U heeft dus nooit abonnementskosten.

Ik ga verhuizen en wil mijn Nefit Easy meenemen. Kan ik hem een nieuwe locatie geven en ook mijn klokprogramma bewaren?

Ja, dat kan. U geeft eenvoudig een nieuwe locatie op in de app. Dat kan in het hoofdmenu onder “instellingen”. Het klokprogramma blijft dan hetzelfde.

Mocht het wenselijk zijn dan kunt ook de Nefit Easy terug zetten naar fabrieksinstellingen door met een paperclip de resetknop in de linkerkant van de thermostaat indrukken.

Ik meet met een externe temperatuurmeter een andere temperatuur dan Easy aangeeft.

Voor een goede referentiemeting is het zeer aan te bevelen om een geijkte meter te gebruiken. Uw installateur kan u hier mee assisteren. Indien nodig kunt u Easy kalibreren via het menu onder 'Instellingen'.

Nefit Easy - Toepassing & Werking

Welke cv-toestellen ondersteunen thermische desinfectie?

TopLine, TrendLine AquaPower Plus en Bosch HRCII. Easy toont in de Easy app of het cv-toestel de functie ondersteunt.

Ik heb Easy op zelflerend ingesteld. Waarom zie ik temperatuurwijzigingen niet direct in het weekoverzicht?

Easy slaat iedere dag aan het eind van de dag de data op. Aan het begin van de periode direct. We weten namelijk niet tot hoe lang een periode duurt.

Ik heb Easy op zelflerend net geactiveerd. Waarom past Easy pas na 2 dagen het weekoverzicht aan?

De Easy installatiedag of de dag waarop zelflerend wordt geactiveerd is nooit een volledig dag. Easy neemt deze dag daarom niet mee in het leerpatroon. Pas na de installatie-/activeringsdag en een volledige eerste dag toont het weekoverzicht de eerste ‘geleerde dag’.

Is Nefit Easy een modulerende thermostaat?

Ja, Nefit Easy is een modulerende thermostaat. Ook in combinatie met de Nefit Easy Connect Adapter wordt  het cv-toestel modulerend aangestuurd.

Is het mogelijk om Nefit Easy met een draad (LAN) aan te sluiten op mijn router?

Nee, Nefit Easy is gemaakt voor een WiFi-verbinding. Er is dus een draadloos WiFi-netwerk nodig.

Werkt Nefit Easy ook met een aan/uit-toestel?

Nee, Nefit Easy werkt alleen met modulerende cv-toestellen, dus niet met aan/uit-toestellen. Dit betekent dat Easy niet kan worden aangesloten op bijvoorbeeld een Nefit Turbo of stadsverwarming.

Waar vind ik een lijst met aan te sluiten toestellen?

Op Is Easy geschikt voor mij? vindt u een wizard waar u kunt achterhalen of uw cv-toestel geschikt is voor de Nefit ModuLine Easy.

Met welke andere merken cv-ketels is Nefit Easy te combineren?

Nefit Easy werkt met alle merken cv-ketels. Voor andere merken cv-ketels (en sommige oudere Nefit-toestellen) heeft u een adapter nodig, Nefit Easy Connect. Bekijk hier het overzicht ondersteunde toestellen en functies.

Let op!

  • Voor het op een juiste wijze aansluiten van Nefit Easy op uw cv-toestel: raadpleeg de handleiding van uw cv-toestel of vraag uw installateur.
  • Voor de Easy Connect adapter is een extra stopcontact nodig.

Kan mijn Nefit Easy samenwerken met een Home Domestic Control System (domoticasysteem) van bijv. Honeywell?

Ja, Nefit Easy kan gekoppeld worden aan een Honeywell domoticasysteem.

Honeywell is een leverancier van OpenTherm domoticasystemen. Nefit Easy communiceert met EMS en HT3 toestellen. Met de Nefit Easy Connect Adapter is het mogelijk Nefit Easy ook aan te sluiten op iRT protocol (EcomLine en Economy toestellen) en op OpenTherm toestellen.

Kan ik gegevens van randapparatuur van mijn cv-toestel, bijvoorbeeld de zonneboiler, aflezen op Nefit Easy?

Nee, dit is niet mogelijk.

Kan Nefit Easy op stadsverwarming worden aangesloten?

Nee, dit is niet mogelijk.

Ik heb mijn Nefit ModuLine 100 / 200 / 300 / 400 thermostaat vervangen door een Nefit Easy, maar het werkt niet. Hoe kan dat?

Het is mogelijk dat u een oudere Nefit cv-toestel heeft. Welk type cv-toestel heeft u? Voor de volgende ketels is een extra Nefit Easy Connect Adapter vereist:

  • Nefit EcomLine Economy HRC 23 V (voorheen Nefit HRC 23VT)
  • Nefit EcomLine HR(C)
  • Nefit Economy HR

Ik heb een Nefit ModuLine 30 vervangen door een Nefit Easy, maar het werkt niet.

Het kan zijn dat er in het verleden een RCC-communicatiemodule in de ketel geplaatst is om deze te laten werken met een ModuLine 30 thermostaat. Nefit Easy heeft hier last van. Deze module moet eerst verwijderd worden.

Ik heb een Nefit TrendLine met een zelflerende intelligente warmwaterregeling. Kan dat samen met Nefit Easy?

Ja, dat is geen probleem. Deze regeling werkt onafhankelijk van de klokthermostaat. 

U kunt dus ook met Easy profiteren van de slimme software in Nefit TrendLine die patronen ontdekt in uw warmwaterbehoefte. De zelflerende warmwaterregeling zorgt voor de optimale balans tussen comfort en energiebesparing.

Bijvoorbeeld: als u meestal op zondagochtend gaat hardlopen en daarna douchen, zet de TrendLine het warme water alvast voor u klaar. Op dagen en tijden dat er doorgaans geen behoefte is aan warm water, verwarmt de TrendLine het niet voor. Dat bespaart veel energie.

Hoe sluit ik Nefit Easy aan op een Bosch HRC 26/30/35/42?

Als de Bosch HRC 26/30/35/42 voorzien is van een OTM1 communiceert het toestel volgens het OpenTherm protocol. Sluit een Nefit Easy Connect Adapter aan op de OTM1 en sluit de Nefit Easy aan op Nefit Easy Connect Adapter.

Kan Nefit Easy aangesloten worden op een Home Automation Systeem?

In combinatie met de EM10-module kunnen alle Nefit ModuLine thermostaten een Home Automation Systeem aansturen.

Om een Easy thermostaat te combineren met een Nefit module, moet iedere EMS-module (dus ook de EM10) voorzien worden van de Nefit Easy Connect adapter. Deze adapter heeft een eigen stroomvoorziening. Dat is nodig omdat de WiFi-module van de Easy de voeding van de EMS-bus al belast.

Kan ik twee Nefit Easy thermostaten aansluiten (master, slave), bijv. één in de kamer en één in de keuken?

Nee, dit is niet mogelijk.

Werkt Nefit Easy ook met Nefit EcomLine Elite?

De Nefit EcomLine Elite is een ketel voorzien van het Nefit EMS-protocol. Technisch geredeneerd zal de Easy dus prima met de Elite kunnen samenwerken.

In veel gevallen is de Elite echter gecombineerd met groepenregelingen die vanuit de M400 aangestuurd worden. Deze groepenaansturing is niet in de Nefit Easy beschikbaar. Dit betekent dat in veel gevallen de M400 een betere oplossing voor de EcomLine Elite is, dan de Nefit Easy. Om deze reden is de Nefit Elite inmiddels uit de marketinguitingen verwijderd.

Moet ik een aansluitweerstand plaatsen? Zo ja, waar plaats ik deze?

Als Nefit Easy wordt aangesloten op een Nefit cv-toestel is een aansluitweerstand niet nodig. Wilt u de Easy aansluiten op een OpenTherm cv-toestel, raadpleeg dan de installatie-instructie van het betreffende toestel.

Kan Nefit Easy ook draadloos op het cv-toestel worden aangesloten?

Nee, de thermostaat wordt vanuit het cv-toestel gevoed. Er is dus altijd een tweedraads verbinding met het cv-toestel nodig. De WiFi-verbinding is wel altijd een draadloze verbinding.

Kan ik met 1 Easy app meerdere Easy's bedienen?

Op dit moment is dit met de Nefit Easy Android app mogelijk.

Heb je een Easy thuis en ook bijvoorbeeld een vakantiewoning of een praktijkruimte? Dan is deze functie een uitkomst. Met 1 Easy app kun je tot maximaal 5 Easy’s bedienen.

Nefit Easy - Easy Connect Adapter

Ik heb mijn bestaande ModuLine thermostaat vervangen door een Nefit Easy. Mijn Nefit cv-toestel is voorzien van een Nefit module (EM10, MM10). Nu werkt mijn cv-toestel niet meer. Hoe kan dit?

Dat komt doordat de WiFi-module van de Easy én de Nefit module dezelfde voeding gebruiken, terwijl die voeding daarvoor niet voldoende is. Door een Easy én een Nefit module raakt de zogenoemde EMS-bus van het cv-toestel overbelast. De oplossing is de Nefit Easy Connect adapter.

Deze adapter heeft een externe voeding, waardoor het wél mogelijk is om de Nefit Easy te combineren met een Nefit module. Dit geldt voor de WM10 en MM10 modules.

Wanneer heb ik een Nefit Easy Connect adapter nodig?

Standaard is de Nefit Easy geschikt voor Nefit cv-toestellen met EMS-protocol en Bosch cv-toestellen voorzien van een HT3 branderautomaat. De Nefit Easy Connect adapter maakt de Easy thermostaat geschikt voor alle andere merken cv-toestellen.

Kijk hier voor de details.

Nefit Easy - Display

Ik kan Nefit Easy op het touch screen niet goed instellen. Hoe komt dat?

De thermostaat heeft een touch screen zo groot als de cirkel. Wanneer u buiten de cirkel de touch screen aanraakt en dan swipet registreert de thermostaat de beweging niet.

Ik krijg op het display van Nefit Easy een figuurtje met een aftelmechanisme. Wat betekent dat?

Dan is de schermbeveiliging geactiveerd. U activeert de schermbeveiliging door een horizontale swipe-beweging over het scherm te maken. Daarna is het scherm 15 seconden vergrendeld. Dat is handig als u het display wilt schoonmaken. Dat kunt u dan doen zonder de instellingen op de thermostaat te veranderen. Maak het display met een vochtige doek schoon. Maak geen gebruik van schoonmaakmiddelen!

Schoonmaak-scherm.png

Zijn er andere kleuren op het Nefit Easy display mogelijk?

Het design van de Easy is geoptimaliseerd met behulp van de meningen uit een groep consumenten.

Maar we horen het graag als u suggesties heeft voor verbetering. Als we dezelfde wensen vaker horen, kunnen we daarmee rekening houden bij een nieuwere versie van de Easy. Wat had u graag anders gezien? Aan uw eigen smaak aanpassen van de kleuren op uw huidige Easy is helaas niet mogelijk.

Nefit Easy - Bewegingssensor & Display

Het display van Nefit Easy gaat steeds uit. Kan ik hem ook altijd aan laten staan?

Nee, dat is niet mogelijk. Het display gaat vanzelf aan als er iets of iemand aanwezig is in een straal van 0,5 tot 1 meter voor de thermostaat. Blijft er continu iets of iemand aanwezig binnen die straal, dan gaat het display na 5 minuten vanzelf uit.

De ‘detectieafstand’ kan in het menu ‘Instellingen’ desgewenst gewijzigd worden van ‘Normaal’ (default) naar ‘Dichtbij’. Indien bijv. zich een spiegelend oppervlak voor Easy bevindt, dan kan de ‘detectieafstand’ verkleind worden.

Het display van mijn Nefit Easy gaat niet vanzelf uit. Hoe kan dat?

De bewegingssensor reflecteert objecten in een straal van 0,5 tot 1 meter. Objecten binnen dit gebied kunnen er dus voor zorgen dat het display steeds opnieuw aangaat.

Het display van mijn Nefit Easy gaat niet vanzelf aan. Hoe kan dat?

Als Nefit Easy 5 minuten heeft gedetecteerd dat iets of iemand aanwezig is, wordt het display uitgezet. Deze kan weer aangezet worden door het display aan te raken. Hierna zal de bewegingssensor weer werken.

Reageert de bewegingssensor van het display ook op huisdieren?

De bewegingssensor van het display reageert op alles binnen 0,5 tot 1 meter. Reageren op huisdieren kunt u voorkomen door Nefit Easy op de juiste plaats te monteren. De juiste montageplaats staat beschreven in de bedieningshandleiding. 

Als de thermostaat volgens deze handleiding is opgehangen, zal een huisdier de bewegingssensor niet activeren.

Ideale-montage-plaats.png

Nefit Easy - OpenTherm

Kan ik de Nefit Easy ook op OpenTherm aansluiten?

Standaard is de Nefit Easy geschikt voor Nefit cv-toestellen met EMS-protocol en Bosch cv-toestellen voorzien van een HT3 branderautomaat. De Nefit Easy Connect adapter maakt de Easy thermostaat geschikt voor alle andere merken cv-toestellen.

Kijk hier voor de details.

Welke functionaliteiten zijn er beschikbaar met een Nefit Easy Connect adapter en een niet Nefit Opentherm toestel

Ondanks dat de Nefit Easy thermostaat een zeer goede aanvulling is op een niet Nefit OpenTherm toestel voor gebruikscomfort, zijn niet alle functionaliteiten beschikbaar in deze combinaties.

Kijk hier voor de details.

Warmtepompen

Wat is COP?

COP staat voor Coëfficiënt of Performance. Deze aanduiding geeft het rendement van een warmtepomp systeem weer. Een COP van 4 bijvoorbeeld, betekent dat het systeem 4kW aan energie levert voor iedere kW energie die erin gestopt wordt.

Is het makkelijk om zonnecollectoren later toe te voegen?

Ja, maar dan moet er vooraf gekozen zijn voor een binnenunit die hiervoor geschikt is (TowerSolar).

Kan een warmtepomp direct warm water produceren?

Nee, de EnviLine warmtepomp maakt gebruik van een voorraadboiler voor warm water. Het water in deze tank wordt echter wel constant op de gewenste temperatuur gehouden. Zo kunt u een warme douche of bad nemen wanneer u wilt!

Kan ik een warmtepomp combineren met (bestaande) radiatoren?

Dat is niet aan te raden. Ideaal zijn verwarmingssystemen die werken met een watertemperatuur tot 35°C á 40°C. Een zogenaamd lagetemperatuur (LTV) syteem, zoals vloer- en wandverwarming en sommige convectoren, zorgt voor een optimaal rendement.

Neemt een warmtepompinstallatie veel ruimte in beslag?

Een warmtepompsysteem neemt meestal meer ruimte in beslag dan een cv-ketel. Dit komt onder andere omdat een warmtepomp altijd een boiler – los of geïntegreerd - nodig heeft voor het warme water.

Is onderhoud aan een warmtepompinstallatie noodzakelijk?

Een jaarlijkse controle van de warmtepomp installatie is zeker aan te bevelen. Maar omdat een warmtepomp minimaal onderhevig is aan vervuiling en slijtage zijn de onderhoudskosten laag.

Wat is de levensduur van een warmtepomp?

De verwachte levensduur van een warmtepomp bij normaal gebruik is 15 tot 20 jaar. In de praktijk zien we dat veel warmtepompen het ook langer volhouden, tot wel 25 jaar.

Wat voor comfort kan ik verwachten van een warmtepomp?

Een warmtepomp geeft de hoogste comfortbeleving van alle verwarmingssystemen mits gecombineerd met vloer en/of wandverwarming. Dit geldt ook voor het koelcomfort. Bovendien verbetert een warmtepomp het woonklimaat omdat de luchtkwaliteit verbetert door minder zwevend stof.

Kan een warmtepomp zonder bijverwarming een woonhuis verwarmen?

Ja, maar dit is afhankelijk van de isolatie en het temperatuurtraject waarop de installatie is uitgelegd. Als er voldoende vermogen kan worden afgegeven met een watertemperatuur van 40°C á 45°C, kan de warmtepomp zonder bijverwarming (monovalent) werken. Wel kan het rendement (COP) lager zijn als het systeem werkt met een hogere watertemperatuur (> 35°C ). Raadpleeg altijd uw adviseur en laat een goede warmteverlies-berekening maken.

Waarom hoor je zo weinig over warmtepompen?

In Nederland is de cv-ketel de belangrijkste verwarmingsbron. De warmtepomp wint de laatste jaren terrein. Naar schatting zijn in Nederland inmiddels meer dan 60.000 warmtepompen geplaatst. In de Scandinavische landen, Duitsland en Oostenrijk worden warmtepompen al vele jaren veelvuldig en met groot succes toegepast.